Datum för husleverans mm


Det börjar som sagt röra på sig kring husbygget nu och jag har fått en hel del samtal de senaste dagarna.

Idag fick jag samtal från vår byggledare om att datumet för husleveransen är spikat. Den 17:e mars kommer vårt hus!!! Spännande tycker vi självklart, även om det inte kommer hända så jättemycket med huset förrän grunden torkat upp lite mer. Byggledare Peter berättade även att pga diffar mellan slutlig beställning och fasadritning är det just nu lite oklart om det blir lockpanel eller funkispanel på huset. Helst ville jag ha funkispanel men pga priset beställde vi lockpanel. Det lär märkas om tre veckor när huset kommer vilken fasad det blev till slut :).

Igår pratade jag med elektrikern om flytt av två uttag som ska gjutas in och frågade även om spottar i fönstersmygarna. Det var till min glädje samma pris som för "vanliga" spottar så även om det inte är gratis så blir det inte dyrare än att sätta spottar i taket. Vi har även fått ok på att flytta tre radiatorer på övervåningen från den enda fullhöga väggen i rummen till att sitta centrerad mot ytterväggen bredvid fönsterdörrarna. På detta sätt blir det lättare att möblera rummen så det är vi glada för.

Tyvärr har vi (för sent) upptäckt en miss i ritning/beställning som gäller fönsterdörrarna mot baksidan på bottenvåningen. Vi vill att de ska vara glasade i ett stycke, men vi har godkänt ritningar med standarddörrar med en bröstning ca 50 cm upp på dörren.  Jag har gått igenom ritningarna ett otal gånger, men tyvärr inte sett detta förrän på byggstartsmötet. Det enda som går att göra nu är att beställa tre nya dörrar (med två månaders leveranstid) och byta dörrar på plats när de kommer. Sedan får vi hoppas att vi kan sälja de tre dörrar som blev "fel"-beställda. En mycket trist och onödig utgift, men om jag känner mig själv rätt kommer jag störa mig fruktansvärt på att ha bröstning på fönsterdörren, men inte på panoramafönstret bredvid. Är det någon som behöver en eller flera fönsterdörrar från Elit i storlek 10-21-16G så är det bara att höra av sig :).

Ritningarna på huset finns här om någon vill titta närmare.


Kommentarer
Postat av: Tindra som jag

Hej,

Va kul att det börjar hända lite. Inge kul med missar i ritningar osv. Jag fick mig en funderare när du började prata om ljussättning i ryggåstak osv så jag vet inte alls hur vi skall göra med lampor och så men det får lösa sig när vi ser hur arbetet fortskrider och de börjar jobba på övervåningen.

/tindra som jag

2008-02-27 @ 11:52:35
URL: http://www.tindra-som-jag.blogspot.com
Postat av: Weronica

Spännande! Ack vad trist med fönstren! Som sagt, man har väl stirrat sig blind på de där ritningarna :-( Hoppas att det löser sig på ett smidigt sätt!

2008-02-27 @ 14:53:41
URL: http://www.enmammasdag.com/weronica
Postat av: Anki

Ska bli kul att se hur det fortskrider...
// Anki

2008-02-27 @ 18:10:02
Postat av: Pernilla

Hejsan !
Vad roligt att du gjort ett avtryck hos mig.
Ja det är jag som virkat äggen.
Visst får du beställa.
Jag tar 30 kr st eller 4 för 100 kr.
Mejla mig din beställning.
[email protected]

Jasså ni bygger hus.Gud så roligt.Ja det skulle vara en härlig dröm att få den att gå i uppfyllelse.
Ska bli roligt att se när det är klart.
Kram Pernilla

2008-02-28 @ 08:36:07
URL: http://www.pennyshouse22.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0