Varmrätten

Oxfilé med parmaskinka, äpple och portvinssås

Jag lovade ju att återkomma med recepten från i lördags, så här kommer det första.

Oxfilé med parmaskinka, äpple och portvinssås 4 port
4 skivor oxfilé, ca 600 g (jag fuskade med fläskfilé)
1/2 tsk salt
1 1/2 krm svartpeppar
smör
1 schalottenlök
1/4 äpple
25 g hackad parmaskinka
1/2 tsk timjan
1/2 msk balsamvinäger
1 dl grovriven ost, Kvibille präst

Portvinssås:
1 schalottenlök
1 1/2 dl rött portvin
1 dl vatten
1 1/2 msk konc kalvfond
1 msk svartvinbärsgelé
1/2 krm vitpeppar
1/2 msk majsstärkelse
50 g rumsvarmt smör

Salta och peppra köttet. Bryn det hastigt i smör i en het stekpanna. Lägg köttet på ett ugnssäkert fat. Skala och finhacka löken. Fräs löken i smör i en kastrull. Skär äpplet i små tärningar. Blanda i äpple, skinka, timjan och vinäger. Låt fräsa ca 1 min. Ta kastrullen från värmen och låt det svalna.


Såsen
Skala och hacka löken. Koka lök, portvin, vatten, fond, gelé och peppar i en kastrull under lock ca 10 min. Vispa ner majsstärkelse utrört i lite vatten. Låt såsen koka upp och sjud i 3 min under omrörning. Hit kan man förbereda. Sätt ugnen på 225°. Lägg skinkröran på köttet. Strö över osten. Stek köttet i mitten av ugnen ca 15 min tills innertemperaturen är 58° (rosa kött). Värm såsen och vispa i smöret i klickar. Servera köttet med såsen och ugnsrostade rotfrukter. Garnera gärna med bladpersilja.

Bild från Arla.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det lät gott det där! Vi har en klassiker vi brukar köra, och den rödvinssåsen är väldigt lik din portvinssås. Supergott, fast det förstår man när det är en del smör i förstås :-)

2008-10-22 @ 15:21:41
Postat av: Mrs. b

Det var alltså jag som skrev ovan...

2008-10-22 @ 15:22:04
URL: http://mrsbandco.blogg.se/
Postat av: Charlotta

En riktig festrätt du bjuder på så här på onsdagen! Ser verkligen jättegott ut. Sparar receptet.

//Charlotta.

2008-10-22 @ 16:30:19
URL: http://hemmaplaner.larssonslounge.se/
Postat av: susihus

Mmm va det låter gott! Må bäst, KRAM

2008-10-23 @ 09:53:40
URL: http://susihus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0