Forts. vita väggar

image112
Häromdagen skickade jag ett mail till Myresjöhus kontor i Malmö och frågade om den vita väggfärgen i visningshuset i Bunkeflostrand. Jag fick då svaret att det var Måleriservice i Malmö som blandat till färgen och så fick jag telefonnumret dit. Jag fick prata med en jättetrevlig dam som var den som färgsatt just det visningshuset och hon berättade att färgen på väggarna heter Specialgrå (men ser helt vit ut). Det är en färg som inte ingår i Nordsjöfärgs standardsortiment och går egentligen bara att köpa hos just Måleriservice i Malmö. Eftersom vi ska bygga i Linköping känns det inte riktigt aktuellt att åka till Malmö och köpa färg, men då Specialgrå inte hade någon NCS-kod så fick jag istället "receptet" som man kan gå med till en butik som säljer Nordsjöfärg på sin egen ort. För den som vill veta är det alltså Nordsjöfärgs vita bas och sedan följande blandning för 1 liter färg:


CU 1

FN 1

N 1

P 1


Jag tänkte gå och köpa en provburk av "Specialgrå" och sedan jämföra den med några andra vita färger, typ Nordsjövit, S0500-N, Snö osv, och se hur de skiljer sig åt innan vi bestämmer oss.  

Bild: Privat bild tagen i visningshuset i Malmö (med reservation för färgåtergivningen).

Kommentarer
Postat av: Dominicaida

Hi! Your site appeared very useful to me. Excellent work, thanks.

2008-09-08 @ 10:21:53
URL: http://dominicaida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0