Byggsamråd om en vecka

image185
Idag ringde vår byggledare Peter och vi har nu ett Byggsamråd inbokat nästa vecka. Byggsamrådet är ett krav för att man ska få sätta igång med arbetet på tomten och det är någon från Byggnadsnämnden, vår byggledare, vi samt vår KA som ska träffas. Ett kort möte som mest är formalia om jag förstått det hela rätt, men kul ändå att det börjar hända saker. Om sex veckor kommer vårt hus!

Boverket beskriver ett Byggsamråd så här:


Byggsamråd


Byggnadsnämnden ska snarast kalla till ett byggsamråd när en bygganmälan har kommit in till nämnden. Ibland kan nämnden anse att ett byggsamråd inte behövs, men samråd ska ändå alltid hållas om byggherren begär det.   De som kallas till ett byggsamråd är byggherren, den kvalitetsansvarige samt andra som utses av byggnadsnämnden. Man går bland annat igenom planeringen av arbetetena och vilka kontroller som ska göras för att bygglagstiftningens krav ska antas kunna bli uppfyllda.

Kontrollen ska i första hand ske genom byggherrens dokumenterade egenkontroll. Om byggnadsnämnden bedömer att denna egenkontroll inte är tillräcklig kan nämnden besluta om kontroll av vissa egenskaper av sakkunniga, som är fristående till byggherrens projektorganisation.


Beslut om kontrollplan


Byggnadsnämnden ska ta ställning till den kontroll som behövs och besluta om en kontrollplan för arbetena. Beslut om kontrollplanen ska tas vid byggsamrådet eller så snart som möjligt därefter.

Foto: Privat

Kommentarer
Postat av: Perlan

Lycka till med samrådsmötet.. Det brukar gå fort! :)
kram

2008-01-29 @ 11:46:03
URL: http://www.perlan.org
Postat av: Sandra

Lycka till på mötet! Kram Sandra

2008-01-29 @ 13:51:13
URL: http://tjohalia.blogg.se
Postat av: Jeanette

Lycka till!
Inte långt kvar nu tills ert hus kommer.
Vårt kommer ju också snart, ska bli så spännande.

2008-01-29 @ 14:23:51
URL: http://familjenlindqvist.blogg.se/
Postat av: Mamma Mia

Tack för bra information! Hade inte koll på detta för tillfället... jag har ju mer koll på WC-stolar just nu ;)

2008-01-29 @ 23:16:53
URL: http://mammamiashomesweethome.blogspot.com/
Postat av: tina

Lycka till!!!
kram/tina

2008-01-30 @ 00:02:07
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: Perlan

Hej vännen!!

Tack för dina goa rader!!
Jag sitter här på jobbet nu och är lite smått chockad över responsen jag fått på detta. Milda matilda.. Över 100 kommentarer och en hel drös med mail!!
Inte ens i min vildaste fantasi kunde jag tro att man hade så många som brydde sig om mig och min lilla fnuttiga blogg! haha

Det gör mig på så gott humör igen, det värmer långt in i själen!! Får mig att vilja kavla upp ärmarna och kanske blogga lite snart igen, inte ska dom ha det nöjet att få mig att sluta med det som jag älskar att göra!

Spårningen på idioterna är i full gång. Om dom bara visste...
Den dagen jag får reda på vilka dom är.. Då kommer jag har tuggat ordentligt med taggtråd.

Tusen tack igen för dina rader!!

Ha det bäst så länge!!!

KRAM!!!!

2008-01-30 @ 10:07:12
URL: http://www.perlan.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0