Sugen på nytt objektiv

Under semestern har jag tagit upp fotograferandet igen och börjat ta en hel del bilder med manuella inställningar. Hittills har kit-objektivet (18-55) funkat alldeles utmärkt men jag är sugen på att köpa ett nytt objektiv till min 350D och tittar just nu på Canons EF 50mm f/1.8 II som verkar vara ett bra objektiv för en liten peng. Min fråga är nu om det är något att satsa på? Ni som har det, vad tycker ni om det (för- och nackdelar)? Hur mycket använder ni det? Finns det något annat objektiv som ni gillar bättre? Jag tar mycket bilder inomhus utan blixt och mycket bilder på barnen.

Kommentarer
Postat av: Jessica

För några månader sedan köpte jag en Canon EOS 450D med kitobjektiv. Ganska snart kände också jag att kitobjektivet inte riktigt motsvarade mina förväntningar. Efter att ha gjort lite efterforskningar köpte jag objektivet ovan och jag är supernöjd! Bilderna blir skarpa, bakgrundsoskärpan är fantastiskt mycket bättre än med kitobjektivet och nu är detta det enda objektiv jag använder. Jag tycker det är extremt prisvärt! Lite plastigt är det men det gör ju inte så mycket när bilderna blir bra och för den pengen är det värt det.

Visst finns det nackdelar. Efter att ha fotat ett tag med det känner jag att inte heller detta objektiv är tillräckligt för mina behov, främst eftersom man ju faktiskt blir ganska begränsad med fast brännvidd. Det är ju inte i alla situationer just 50mm känns helt rätt. Så man behöver nog komplettera efter hand tror jag. Men ändå - det här objektivet är jättebra för de pengarna, du kommer inte ångra dig! Jag köpte ett paket med motljusskydd och UV-filter, alltid bra att ha. Lycka till!

2009-07-16 @ 08:22:30
URL: http://jessicasinspiration.blogg.se/
Postat av: Linruz

Tycker absolut att du ska slå till.

Köpte det för ett tag sedan och det tar grymma bilder.

Ljuskänsligheten gör att du får en sån skärpa och djup i bliderna.

Ett superbra objektiv för en ganska liten peng.

Ångrar mig inte för en sekund....går inte jämföra med kitobjektivet.

kram kram

2009-07-16 @ 08:35:01
URL: http://www.linruz.wordpress.com
Postat av: Mrs. b

Tycker absolut du ska slå till - har det också till min 350D. Ett prisvärt ljusstarkt kanonobjektiv. Jag fotar mest hemma och gärna barnen, tycker den är perfekt för "porträtt". Ja, det mesta är redan nämnt ovan.

Och visst kan man känna sig begränsad med fast brännvidd, jag kommer säkerligen framöver att köpa något tredje objektiv (något mer ljusstarkt för att ersätta kit-objektivet) men då får man säkert gå upp bra mycket mer i pris.

2009-07-16 @ 20:02:20
URL: http://mrsbandco.blogg.se/
Postat av: Angela

Köpte mitt för kanske 3 veckor sedan och jag älskar det :)

Blir grymt bra foton, i dåligt ljus kan autofokusen rycka lite innan det hittar fokusen.

Man får underbart snygg oskärpa i bakgrunder vid bländare 1.8.

Märker mer och mer att jag inte direkt har något behov av att byta till mitt 18-55 objektiv.

Priset gör ju objektivet otroligt prisvärt.

Klockrent köp :)

2009-07-17 @ 23:37:32
URL: http://silverkallan.blogspot.com
Postat av: Magnus

Jag har ett lika dant. Har dock haft problem med att få till fokus på det. Objektivet har frontfokuserat och tyvärr har flera "bra" bilder blivit dåliga pga. dåligt fokus. Just nu är mitt objektiv inne på omkalibrering och jag hoppas att det är bättre när jag får tillbaka det.

Annars är det ett grymt trevligt objektiv och det är super bra för porträtt. Tycker personligen att det är som bäst mellan f/2,5-3,5.

2009-08-07 @ 00:39:54
URL: http://www.hjelmgren.com/husblogg
Postat av: Anonym

Kan dom "stora" bloggarna, så kan väl jag oxå ?



Jag driver en blogg där jag skriver om allting som kommer i min väg. Jag tänkte dock då ha en liten frågestund, så kom igen vännen. Ställ vilken fråga du vill =)



Kram

2009-08-07 @ 01:03:20
URL: http://thesecretlifeofmee.blogg.se/
Postat av: moa

Ett mycket värt objektiv. Jag tycker du ska köra stenhårt på det. Det blir skarpa och bra bilder, jag är helnöjd med det iallafall. Speciellt till dess pris! och jag tar väldigt simpla bilder själv så att säga.

2009-08-07 @ 01:13:53
URL: http://moahelsing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0