Julsnaps

image150
På en tjejmiddag hos kollegan J härom året fick vi en mycket god saffranssnaps för att hålla oss varma (vi satt ute och åt i mitten av december). I år har jag gjort en egen flaska som ska provas på julafton. Även om det är lite sent att göra den nu så kommer receptet här:

Hedmans Saffran-, vanilj- och honungssnaps
1 påse saffran
1 vaniljstång
Honung
Brännvin

Stöt saffran i en mortel och häll i brännvin så att det löser sig. Häll över i en flaska. Snitta vaniljstången och gröp ur kärnorna. Lägg ner allt detta i flaskan och sätt på locket. Låt flaskan stå i två veckor. Sila essensen genom ett kaffefilter och blanda ut med brännvin till lagom smak. Koka upp honung eller använd flytande och tillsätt även detta efter smak. Låt stå en vecka och sila sedan igen.

Det finns en variant av saffran på påse som redan ligger i sprit som man kan använda om man har bråttom.

Foto: Privat


Kommentarer
Postat av: anne

Nja, snaps är inte något som frestar mig, men min far skulle nog inte tacka nej. Och då blev det ju ett superbra tips ifrån dig! tack! kanske julklapp till nästa jul.

2007-12-20 @ 22:00:58
URL: http://www.anness.se/blog
Postat av: Camilla

Åh, va god den ser ut till att vara! Jag har inte druckit någon julsnaps på 4 år... o i år blir det ingen i heller. Jag är nämligen alltid gravid kring jul eller ammandes :) Jag ska dock spara recpetet till nästa år!!!
Jag passar på att önska dig en riktigt god jul o ett gott nytt år!

2007-12-21 @ 08:58:39
URL: http://husnr8.blogg.se
Postat av: Malin

Hej! Har du något förslag på någon färg i stället för rosa? Jag tycker man lätt bli "hemmablind". Sedan tycker jag att bilder man tar inte ger rättvisa. FÄrger kan bli lite annolunda. Sen är man ju ingen superfotograf heller. :-)

2007-12-21 @ 09:18:36
URL: http://inspirationsdesign.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Åh det där lät ju sjukt gott!! Det hade ju verkligen varit något till julmaten.. men det är ju på tok för sent nu.. vad synd, det hade blivit uppskattat! men jag skriver ner receptet, det är ju en jul nästa år igen! :)
Tack!
kram

2007-12-21 @ 11:36:25
URL: http://www.perlan.org
Postat av: Malin

Hej Hej! Jag har mixtrat lite till på Teas rum nu. Hon är inte hemma men vi får se om on blir nöjd när hon kommer hem. Jag tror det för jag har satt in lite ceriset nu också som livade upp det lite. :) Jag ska lägga in bilder senare, det krånglade nu är jag skulle lägga in.

GOD JUL på er också!!! :)

2007-12-21 @ 14:15:07
URL: http://inspirationsdesign.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej IGEN! =) Tycker du att det blev någon förbättring på gummans rum?? :)

2007-12-21 @ 16:46:45
Postat av: Malin

Hej! Tack! Vad bra att det blev bättre. :) Tea utbrast; "ÅÅÅÅÅÅH VAD FIIIIIINT DU HAR GJOOOOORT!!!!!" Det tar jag som ett godkänt. :) Kul att piffa till lite. Hittade en förebild nu, ska se om jag kan få upp den.
Nu ska jag bara komma på en ny accent till storarummet. Det lutar åt lime/ olivgrönt eller cyklamen...

2007-12-21 @ 20:40:44
URL: http://inspirationsdesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0