Fredagspasta

image216
Då var det fredag igen då. Jag tycker inte det var länge sedan jag svettades på spinning- och core-passet på lunchen men det var en hel vecka sedan. Väl hemma på kvällen vill jag gärna äta något lite extra gott, men har oftast ingen lust att stå flera timmar vid spisen. Idag vände jag mig till ICA.se och hittade ett recept på Fredagspasta med kyckling och rostad paprika. Enkelt, snabbt och gott med en flaska Kleine Zalze till (en av vinsterna i vinlotteriet för några veckor sedan). Receptet kommer här:

Fredagspasta med kyckling och rostad paprika
250-300 g pasta av valfri sort
ca 500 g kycklinglårfiléer
2 msk "krämig" balsamvinäger (crema di balsamico)
3 msk flagad mandel (vi använde solroskärnor)
400 g strimlad grillad paprika i olja (2 burkar)
70 g rucola
1/2 kruka basilika 
125 g mozzarella, ädelost, feta eller chèvre (vi använde mozzarella men tar nog fetaost nästa gång)
flingsalt, nymalen svartpeppar
 

Koka pastan enligt paketets anvisningar och låt det rinna av i durkslag.
Lägg tillbaka pastan i kastrullen och blanda i paprikastrimlorna med lite av oljan.
Strö över 1 tsk salt och 1 krm peppar.
Skär kycklingen i lillfingerstora bitar. Stek dem i ca 5 minuter.
Strö över 1 tsk salt och 1 krm peppar. Ringla över balsamvinäger och strö över mandelspån.
Hetta upp pastan och fördela den på tallrikar.
Toppa med kyckling, rucola och basilika. Smula över osten och servera genast.



Nu ska jag ansluta resten av familjen och titta på Let's Dance och kanske få några glimtar från Så ska det låta också.

Ha en skön fredagkväll!

Bild: Privat

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vad kul att hitta en för mig ny hus bloggare här ute. Det ska bli så spännande att följa ert hus bygge.
Du är så välkommen till min nya trädgårdsblogg, jag måste bara ruva på namnet en dag eller två till innan jag startar upp ;-)

Jenny

2008-02-29 @ 23:38:44
URL: http://taklyft.blogspot.com/
Postat av: Ingela - all is pretty

Mmm, det där lät smaskens! Jag har ju min standard-fredagspasta med kyckling och soltorkad tomat men behöver variera lite ibland. Detta ska jag absolut pröva!

Visst är det något visst med fredagsmat, det smakar extra gott när man vet att man har en helt ledig helg framför sig!

Ha en skön helg!

2008-03-01 @ 08:40:40
URL: http://allispretty.blogspot.com
Postat av: detsvartataket

Åh vad gott det där lät. Det undrar jag om man inte ska testa :)
trevlig helg!

2008-03-01 @ 10:48:58
URL: http://detsvartataket.blogspot.com
Postat av: anette

Jenny: Visst är det bra när man både kan ge och få inspiration.

Ingela: Mm, fredagsmaten är lite speciell, även om den blir enkel. Ha en skönt helg du med!

detsvartataket: Gör det! Det är så bra att det går att variera efter humör och smak också.

2008-03-01 @ 19:19:16
URL: http://vibyggerhus.blogg.se
Postat av: Maja

Oj det där lät riktigt smarrigt! Kram Maja

2008-03-02 @ 09:50:15
URL: http://cactusvit.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0