Och så här blev det...

image170
Julgransplundringen är över, julen är äntligen ordentligt bortstädad (bortsett från ett barr eller trettio) och barnen tittar på Hitta Nemo. I förmiddags hade jag ett litet bak-maraton och bakade havreflarn, biscotti, ananaspaj och så blev det marmorerade brownies med hallon ur Två systrars söta. De blev mycket goda, så jag tänkte dela med mig av receptet. Mina hade behövt ca dubbla tiden i ugnen för att få helt rätt konsistens eftersom jag använde en lite mindre form, och man kan med fördel dubbla cream cheese-smeten.

Marmorerade brownies med hallon, ca 15 rutor:
300 g mörk choklad (minst 50% kakaohalt)
200 g smör
2 dl socker
4 ägg
3 1/2 dl vetemjöl (jag använde dinkelmjöl)
1 tsk vaniljsocker

Cream cheese-smet
200 g cream cheese
1/2 dl socker
1 ägg
1 msk vetemjöl (dinkel igen)

ca 2 dl hallon

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en ugnsform, ca 20 x 30 cm.

Börja med chokladsmeten. Smält choklad och smör över vattenbad. Vispa ägg och socker ljust och poröst. Rör i den smälta chokladen och smöret och tillsätt sedan mjöl och vaniljsocker. Blanda till en slät smet.

Vispa i en separat skål ihop alla ingredienser till cream cheese-smeten.

Häll först chokladsmeten i formen, sedan cream cheese-smeten. Dra med en kniv några tag i smeten så att de blandas lätt. Avsluta med att försiktigt trycka ner hallonen över hela ytan.

Grädda i ugnen ca 20 minuter. Låt svalna på ett galler och ställ in i kylen minst 1 timme. Skär sedan i rutor.

Foto: Privat

Kommentarer
Postat av: Nilla

Det ska jag prova!

2008-01-14 @ 18:25:56
URL: http://tankebubblor.blogg.se
Postat av: Susihus

Mums det här ser ju superduper gott ut! Lycka till med besiktningsmannen och kakelvalet. Vi ska oxå välja kakel och jag velar fram och tillbaka, det är inte lätt! Go kväl

2008-01-15 @ 18:42:22
URL: http://susihus.blogg.se
Postat av: anette

Nilla: Gör det, den var ännu godare dagen efter!

Sus: Tack! Jag hoppas du skriver något inlägg om ert kakelval sen.

2008-01-16 @ 11:01:07
URL: http://vibyggerhus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0